Eläke tiedoitus

Eläketiedote 31.8.2015

Eläketiedote

Uudesta eläkelaista ja sen tulkinnoista on ollut julkisuudessa paljon tietoa ja myös paljon epätietoisuutta. VR Eläkesäätiö on lähettänyt jäsenillemme ennakkotiedotteita asiasta.

VR eläkesäätiössä asia on ollut esillä useaan otteeseen mutta yksimielisyyteen asiassa ei olla päästy. Ongelmaksi on muodostunut  VR Yhtymän johdon suhtautuminen asiaa

Mielestämme VR eläkesäätiön varat ovat riittävät ja niitä on suunnitellusti hoidettu niin, että  eläkevastuut voitaisiin helposti hoitaa vanhan eläkelain vaatimusten mukaisesti ja näin turvata pitkään palvelleiden rautatieläisten eläkkeet  luvatun mukaisesti.

Asiasta on myös  JHL johto Jarkko Elorannan toimesta kirjelmöinyt VR  Yhtymän johtoa ja eläkesäätiötä esityksin ja mallein ja toivonut, että asia ratkaistaisiin neuvotellen JHL:N edustajien kanssa. Asiassa ei kuitenkaan ole suostuttu kuuntelemaan  henkilöstön kantaa .

Tämän johdosta on edustajamme Sakari Ojala joutunut jättämään eriävän mielipiteensä asiassa VR eläkesäätiön hallituksen kokouksessa kesäkuussa. Erimielisyydessä esitettiin seuraavaa:

-                       Eläkesäätiö perustaa työryhmän johon kutsutaan myös henkilöstöjärjestöjen edustajat. Työryhmän tarkoitus on selvittää eri vaihtoehtoja ennen lainmuutoksen alkua uuden kannan muodostamiseksi siitä kuinka eläkesäätiö kompensoi erityisen eläkeiän lain tuottamat muutokset tai osan siitä.

-       Selvitetään myös miten kompensoinnin rahoituksessa voisi olla eläkkeensaajat mukana.

-       VR ELÄKESÄÄTIÖN hallitus tekee lopullisen ratkaisun asiassa

aikaisintaan 2015 syksyllä kuultuaan työryhmän esityksen asiassa.

Lopuksi :

koska ei ole varmaa, että  voidaan poissulkea se mahdollisuus , että työntekijälle ei olisi syntynyt eläkelupausta erityisestä eläkeiän korvauksesta jonka eläkesäätiön olisi maksettava vuosien 63-65 vuoden  väliseltä osalta, en voi yhtyä tehtyyn päätökseen.

Eriävällä mielipiteellämme varaamme mahdollisuuden riidoittaa asia tuomioistuimessa henkilön tai järjestön toimesta

Tavoitteemme on, että asiassa päästäisiin kompromissiratkaisuun VR eläkesäätiössä. Palaamme asiaan syksyn myötä. Pidämme myös koulutus ja keskustelutilaisuuden JHL:ssä syksyn aikana.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry

Edunvalvontalinja

Hannu Mattila