Rautatieaiheiset vitsit, laulut, runot jne...

Mies eri ikäkausina

20-vuotiaana on kuin paikallisjuna - pysähtyy joka pysäkillä.

30-vuotiaana on kuin pikajuna -  pysähtyy kaikilla asemilla.

40-vuotiaana on kuin kiitojuna - pysähtyy vain suurissa kaupungeissa.

50-vuotiaana on kuin höyryveturi - pysähtyy vähän väliä puuskuttamaan.

60-vuotiaana on kuin vanha veturi - pysähtyneenä ratapihalle.

Junaleikki

Äiti puuhasteli keittiössä ja kuuli, kuinka hänen pieni poikansa leikki olohuoneessa uudella sähköjunallaan. Juna pysähtyi asemalle ja poika sanoi:
– Te kaikki huoranpenikat jotka haluatte poistua junasta lähtekää helvettiin. Tämä on päätepysäkki. Ja te kaikki äpärät, jotka olette nousemassa junaan, hilatkaa perseenne sisälle, juna lähtee takaisin muutaman minuutin kuluttua.

Äiti kauhistui ja juoksi olohuoneeseen.
– Meillä ei tuollaista kielenkäyttöä suvaita! Nyt menet huoneeseesi ja pysyt siellä kaksi tuntia. Sen jälkeen voit leikkiä junallasi, mikäli osaat puhua kunnolla.

Kun kaksi tuntia oli kulunut, poika palasi huoneestaan ja jatkoi leikkiään. Kohta juna saapui taas päätepysäkille ja äiti heristi korviaan.
– Arvoisat matkustajat, muistakaa ottaa matkatavaranne junasta poistuessanne. Kiitämme teitä matkasta kanssamme ja toivomme, että matka oli miellyttävä. Toivottavasti matkustatte pian kanssamme uudelleen.

Hymy levisi äidin kasvoille, ja kuulutus jatkui.
– Junaan nouseville matkustajille tiedoksi, että junassa ei ole tupakkavaunua. Toivotamme teille hyvää ja rentouttavaa matkaa seurassamme.

Äiti oli juuri lähdössä kiittämään jälkikasvunsa parantunutta kielenkäyttöä, kun kullannuppu vielä ilmoitti:
– Tiedoksi vielä niille, jotka ovat vittuuntuneita kahden tunnin viivytyksestä, että valitukset voi osoittaa sille kotkalle, joka majailee keittiössä

Savolaiset junassa

Kolme laihialaista oli junamatkalla ja he olivat joutuneet ostamaan liput. Niinpä he ihmettelivät vastapäätä istuvia kolmea savolaismiestä joilla oli vain yksi lippu. Mitenkähän he aikovat selvitä, laihialaiset tuumi.

Konduktöörin saapuessa vaunuun säntäsivät kaikki kolme savolaisukkoa vaunun vessaan. Konduktööri koputti vessan ovelle ja pyysi:

- Matkalippu, olkaa hyvä. Ja lippu ojennettiin oven alta.

Paluumatkalla laihialaiset päättivät käyttää samaa keinoa, mutta hämmästys oli taasen suuri kun savolaisukoilla ei ollut ollenkaan matkalippua. Tuosta he eivät selviä, laihialaiset tuumivat.

Kun konduktööri saapui vaunuun, laihialaiset säntäsivät vessaan. Hetken päästä savolaiset lähtivät ryntäämään seuraavan vaunun vessaan, mutta yksi heistä pysähtyi vessan kohdalle, jossa laihialaiset olivat, koputti ovelle ja sanoi:

- Matkaliput, olkaa hyvä.